Home –  dames-dingen – Wat is posttraumatische dystrofie?

Wat is posttraumatische dystrofie?

Posttraumatische dystrofie is een aandoening die kan optreden na een operatie of opgedaan letsels aan ledematen of gewrichten. De ledematen en spieren zullen rood of blauw verkleuren en zeer pijnlijk zijn bij beweging of aanraking. De aandoening wordt ook wel PD genoemd. De term is opgebouwd uit twee verschillende woorden. Posttraumatische betekent na een trauma.

Dystrofie komt van het Griekse woord dystrophia dat voedingsstoornis betekent. Dit is een rare woordkeuze voor de posttraumatische dystrofie aandoening aangezien deze weinig met een voedingsstoornis te maken heeft. Het Griekse woord verwijst echter ook naar het verval van spierweefsel als gevolg van een tekort aan voeding. Dit is tevens één van de symptomen van deze ziekte alhoewel het verval van de spieren door een andere oorzaak in gang wordt gezet.

Chronische pijn van PD

Het is mogelijk dat posttraumatische dystrofie (PD) voor chronische pijn zorgt bij mensen. Het zwakker worden van de spieren is bij deze mensen zo ver doorgezet dat zij continu pijn hiervan ervaren. Dit stadium moet uiteraard altijd voorkomen worden. Het is daarom dan ook belangrijk om in een vroeg stadium met een behandeling te beginnen. Al bij het verschijnen van de eerste symptomen kan met een behandeling gestart worden. Als PD in een vroeg stadium ontdekt en meteen behandeld wordt dan is de kans op genezing zeer groot en kan chronische pijn voorkomen worden. In Nederland zijn er zo’n 20 duizend mensen die aan posttraumatische dystrofie leiden. Opvallend is dat drie keer meer vrouwen last hebben van de aandoening dan mannen.

Voorkomen is beter dan genezen

De oorzaak waardoor PD optreedt wordt door medische deskundigen nog altijd betwist. Sommige deskundigen zijn van mening dat de ziekte begint door een stoornis in het regelmechanisme. Hierdoor wordt het genezingsproces van een wond ontregeld en ontstaan er verkeerde verbindingen tussen zenuwen. Een andere mening die in de medische wereld rondspeelt is de gedachte dat het gaat om een abnormale ontstekingsreactie. Hierdoor krijgen spierweefsels te weinig zuurstof en hopen schadelijke stoffen zich op in de weefsels. Over het algemeen wordt aangenomen dat posttraumatische dystrofie te voorkomen is door bijvoorbeeld vitamine C bij te slikken na een opgelopen letsel of ondergaan van een operatie.

Dit artikel bevat geen medisch advies.