Home –  dames-dingen – Chronische pijn, enorm vervelend om mee om te moeten gaan

Chronische pijn, enorm vervelend om mee om te moeten gaan

Als we het hebben over chronische pijn dan wordt hiermee bedoeld dat iemand vrijwel dagelijks pijn ervaart voor een periode die langer duurt dan zes maanden. Sommige medische professionals beschouwen ook een periode langer dan drie maanden al als chronische pijn.

Zo lang pijn ervaren is enorm vervelend en zal ook zijn uitwerking op het dagelijks leven hebben. Mensen worden hierdoor bijvoorbeeld in veel dingen die zij eerder normaal vonden belemmerd. Dit zal op lichamelijk en ook persoonlijk vlak gevolgen gaan hebben. Het is daarom belangrijk voor mensen om te leren hoe zij hier het beste mee om kunnen gaan. Lees meer bij Vrij van Pijn over dit onderwerp.

Omgaan met lichamelijke gevolgen van pijn

Als je dagelijks voor een lange periode met pijn moet omgaan dan zal dit uiteraard gevolgen hebben voor je lichaam. Je wordt hierdoor bijvoorbeeld belemmerd om sporten uit te voeren. Het gevolg hiervan is dat je gezondheid nog verder achteruit zal gaan.

Ook zal chronische pijn in sommige gevallen ervoor kunnen zorgen dat je niet meer kunt werken. Doordat je in de ziektewet komt te zitten voelen veel mensen zich nutteloos. Zeker wanneer dit voor een lange tijd aanhoudt en mensen zich niet op een andere manier nuttig kunnen maken. Uiteindelijk zal dit ook psychische gevolgen gaan hebben.

Leren om te gaan met psychische gevolgen

Misschien nog wel erger dan de gevolgen voor je lichaam en gezondheid bij chronische pijn zijn de psychische gevolgen die hier ook meer gepaard kunnen gaan. Het is eigenlijk nog veel belangrijker om hier mee te leren omgaan. Leer je dit niet dan kunnen je persoonlijke relaties hieronder leiden. Het kan bij een samenloop van omstandigheden zelfs een depressie als gevolg hebben.

In het minste geval zal er sprake zijn van stress en een gevoel van onzekerheid. Als gevolg van de pijn minder behoefte aan seks hebben is ook heel normaal. Dit kan echter wel schadelijk zijn voor een relatie. Door zelf te leren hoe je hiermee moet omgaan kan je dit soort problemen voorkomen. Ook familieleden en partners moeten leren hoe zij het beste kunnen reageren wanneer iemand chronische pijn heeft en hierdoor misschien wat meer chagrijnig is dan anders.

Dit artikel bevat geen medisch advies.